uchyłki

UCHYŁKI JELITA GRUBEGO – Zalecenia dietetyczne

uchyłki

Postanowiłam napisać Wam zalecenia dietetyczne w tej chorobie po wizycie pacjentki, której lekarz zalecił dietę niskobłonnikową… ‍♀️ max 25 g błonnika, dieta taka może spowodować zwiększanie się ilości uchyłków albo nawet stany zapalne tych uchyłków i konieczność hospitalizacji oraz zabiegu!!

 

Ważny jest stan choroby – czy jest to bezobjawowa uchyłkowatość (już po np. wyleczeniu stanów zapalnych, antybiotykoterapii czy wycięciu uchyłków), czy stan ostry (tylko akurat w tym stanie w domu nic nie zdziałamy za bardzo – trzeba iść do szpitala).

 A więc jak powinno wyglądać żywienie?

 – Dieta przy uchyłkowatości jelita powinna być wysokobłonnikowa, w zaleceniach mówi się nawet o ilości 40-60g. To jest najważniejsze zalecenie przy prewencji występowania uchyłków.

 – Do najważniejszych czynników, które prowadzą do tworzenia się uchyłków jelita grubego należy niedobór błonnika, słaba warstwa mięśniowa ścian jelita, utrata ich elastyczności oraz brak aktywności fizycznej i otyłość. Czynniki te przyczyniają się do zwolnienia pasażu treści pokarmowej w jelicie oraz tworzenia się stolca o twardej konsystencji. W efekcie tego może dochodzić do silnych skurczów okrężnicy i wzrostu ciśnienia wewnątrz światła jelita.

 – W uchyłkowatości bezobjawowej (bez żadnych dolegliwości bólowych) zaleca się stosowanie diety wysokobłonnikowej, właściwe nawodnienie organizmu (min. 1,5-2 litrów płynów dziennie) oraz zwiększenie aktywności fizycznej. W przypadku delikatnie objawowym, ale bez powikłań w postaci stanów zapalnych również stosuje się dietę wysokobłonnikową (można dołączyć dodatkowo otręby lub leki zwiększające objętość stolca/rozkurczowe) oraz zwiększenie aktywności fizycznej

 – W przypadku wystąpienia stanu zapalnego uchyłków, zaparć, bóli brzucha, konieczna wizyta u lekarza, dieta z ograniczeniem spożycia błonnika, najlepiej półpłynna. W ciężkich przypadkach – zaprzestanie spożywania pokarmów, konieczna jest hospitalizacja

 – W diecie należy zwiększyć szczególnie ilość nierozpuszczalnej frakcji błonnika, występującej w pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach i owocach. Duża ilość błonnika w diecie przyczynia się do zwiększenia objętości stolca (wiąże wodę), zmiękczenia jego konsystencji i pobudzenia jelit do pracy poprzez mechaniczne drażnienie. Błonnik rozpuszczalny też jest dobry, gdyż np. łupiny babki płesznik w kontakcie z wodą pęcznieje i powstają „żele”, które powodują łatwiejsze przemieszczanie się mas kałowych.

Spójrzcie jeszcze raz na obrazki – błonnik jest potrzebny aby „wymiatać” ewentualne zalegające cząstki we wgłębieniu mięśniówki jelita!

 

uchyłki2



Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


Copyrights © 2014 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.