zol1

Czego nie jeść na pusty żołądek oraz jako pierwszy posiłek dnia? – Pytanie na Śniadanie

zol1

 

Ostatnio w Pytaniu na Śniadanie omawialiśmy kwestie tego, czego lepiej nie jeść z samego rana, video można obejrzeć tutaj: https://pytanienasniadanie.tvp.pl/44742424/czego-nie-jesc-i-nie-pic-na-pusty-zoladek 

Nie zdążyłam wszystkiego powiedzieć z uwagi na krótki czas antenowy, ale więcej postaram się wypunktować tutaj:

- kawa-  zwiększa produkcję gastryny – hormonu produkowanego w żołądku, który zwiększa produkcję kwasu żołądkowego. Kawa dodatkowo jest gorzka i stymuluje gorzkie receptory, powodując zwiększenie produkcji soków trawiennych, jak również hormonów gastryny i cholecystokininy, która powoduje zwiększenie produkcji soków trzustkowych, żółciowych  i skurcz pęcherzyka żółciowego (co może powodować objawy bólowe u osób z kamieniami na pęcherzyku). Tutaj chciałabym zaznaczyć, że herbata mimo wielu informacji w „internetach”, że działa podobnie jak kawa, to jednak tak nie jest – taniny zawarte w herbacie mają właściwości ściągające. Stykając się ze ścianami żołądka powodują zwiększenie odporności ścian żołądka, dobrze działają przy wrzodach (w szczególności zielona herbata, czarna nie ma tak silnego działania). Herbata jest też mniej gorzka od kawy,

- kawa z mlekiem i generalnie produkty z laktozą- zauważyłam u moich pacjentów, że niektórzy nie mają generalnie problemu z tolerancją laktozy (cukru mlecznego), dopóki nie zjedzą lub nie wypiją produktów z laktozą na śniadanie (tyczy się to również kawy z mlekiem). Wówczas mogą oni mieć objawy nietolerancji laktozy, czyli ból brzucha, przelewanie, biegunka. Może to być spowodowane tym, że jelita rano nie są wypełnione jeszcze innym, nowym pokarmem i koncentracja laktozy jest wówczas większa (nie „natrafi” ona na poprzedni posiłek i nie wymiesza się z nim),

- ostre przyprawy, bardzo kwaśne potrawy - kiszone ogórki albo kapusta – stymulują receptory czuciowe i mogą podrażniać nieprzygotowany jeszcze do trawienia żołądek  i wzmagać refluks. Jeśli te produkty będą jako dodatek – nie powinno być problemów u zdrowej osoby,

- bardzo gorące posiłki lub nawet gorąca herbata są związane z większym ryzykiem stanów zapalnych w żołądku, lepiej aby nasze posiłki nie były bardzo gorące, 

- słodycze,  napoje gazowane – po pierwsze są jedną z przyczyn otyłości, ale po drugie zawierają bardzo dużą dawkę łatwo przyswajalnego cukru, który gwałtownie podwyższa poziom glukozy we krwi, później powoduje to nadprodukcję insuliny i gwałtowny spadek glukozy we krwi (objawami może być senność, problemy z koncentracją, głód na słodkie). W takim wypadku najprawdopodobniej nie pomoże już jajecznica z 2 kromkami chleba (za mała ilość węglowodanów w posiłku) i będzie łaknienie na kolejną porcję słodkości,

- kolorowe płatki zbożowe, kukurydziane- również gwałtowny wzrost poziomu cukru, a  później spadek – senność, wzrost masy ciała, chęć na słodkie. A do tego często barwniki, konserwanty,

- soki owocowe - sytuacja jak wyżej. Modne są teraz świeże soki, część ludzi pije je zamiast śniadania. Nie jest to dobry pomysł. Łatwo się trawią i również powodują skoki glukozy we krwi. Można natomiast wkomponować świeży sok jako składnik pełnowartościowego posiłku, bo nawet jeśli będzie trochę cukru to i dostarczymy sobie białka, tłuszczy i błonnika, które spowolnią wchłanianie glukozy do krwi.

 


Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


Copyrights © 2014 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.