20190111_112841b

Kobiety potrzebują więcej snu niż mężczyźni!

Czy kobiety potrzebują więcej snu niż mężczyźni? Według dr. Jima Horne’a, czołowego brytyjskiego eksperta w dziedzinie nauki o śnie, byłego dyrektora Centrum Badania snu na Uniwersytecie w Loughborough. – TAK. W artykule opublikowanym w „Daily Mail” Horne wyjaśnił, że przeciętnie kobiety potrzebują 20 minut więcej snu niż mężczyźni (niektóre kobiety jeszcze więcej). Badacz wskazał, że kobiety mają tendencję do wielozadaniowości (nie mogę się nie zgodzić ;) ) i używają więcej swojego mózgu niż mężczyźni, co prowadzi do większej potrzeby snu. Dzieje się tak dlatego, że mózgi kobiet różnią się od mózgów mężczyzn, są bardziej złożone, więc ich potrzeba snu jest nieco większa. Zasadniczo im więcej używasz mózgu w ciągu dnia, tym więcej czasu potrzebujesz na odpoczynek podczas snu. Jedną z głównych funkcji snu jest umożliwienie mózgowi regeneracji i naprawy. Podczas głębokiego snu kora mózgowa – część mózgu odpowiedzialna za pamięć, myśli, język itd. – odłącza się od zmysłów i przechodzi w tryb regeneracji. 

20190111_112841b

W badaniu, w którym uczestniczyło 210 mężczyzn i kobiet w średnim wieku, stwierdzono również, że „Dla kobiet zły sen jest silnie związany z wysokim poziomem psychologicznego stresu i większymi uczuciami wrogości, depresji i gniewu” oraz „Te uczucia nie były związane z takim samym stopniem zakłócenia snu u mężczyzn”.

Badanie wykazało, że 18 procent kobiet twierdzi, że ma zły sen przez co najmniej pięć dni w tygodniu w porównaniu z zaledwie 8 procentami mężczyzn. Większość zgłosiła problemy ze snem, ponieważ martwili się o problemy.

Profesor Horne uważa, że różne potrzeby snu mogą wyjaśnić, dlaczego mózg mężczyzny starzeje się szybciej niż kobiety. „Typowa 75-letnia kobieta ma podobny wiek mózgowy do 70-letniego mężczyzny” – mówi. „Nie jesteśmy pewni, dlaczego. Fakt, że mózg kobiety potrzebuje więcej czasu na relaks i naprawę, może to wyjaśniać.”

Ale Panowie, nie czujcie się gorsi ;) okazuje się, że mężczyźni, którzy mają bardzo złożoną pracę, która wymaga dużej ilości podejmowania decyzji i myślenia lateralnego, mogą również potrzebować więcej snu niż przeciętnie – choć prawdopodobnie nadal nie tak dużo jak kobieta.

National Sleep Foundation zaleca walczenie z bezsennością poprzez regularne ćwiczenia, ustalenie rutyny w kładzeniu się do łóżka i wstawaniu, ograniczanie spożycia kofeiny i alkoholu oraz poprawę warunków snu. 

Więcej możecie przeczytać w oryginalnym artykule tutaj.



Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


Copyrights © 2014 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.