Warning: Declaration of WP_SimplePie_Blog_Item::get_id() should be compatible with SimplePie_Item::get_id($hash = false) in /wp-content/plugins/blogger-importer/blogger-importer-blogitem.php on line 110

Warning: Declaration of WP_SimplePie_Blog_Item::get_links($linktypes) should be compatible with SimplePie_Item::get_links($rel = 'alternate') in /wp-content/plugins/blogger-importer/blogger-importer-blogitem.php on line 119

Warning: Declaration of Blogger_Import_List_Table::prepare_items($blogs, $JSInit) should be compatible with WP_List_Table::prepare_items() in /wp-content/plugins/blogger-importer/blogger-importer-table.php on line 31
Dieta i Fitness – Ewa, dietetyk, dietcoach pisze o zdrowym żywieniu, ciekawostkach dietetycznych, aktywności fizycznej. / Właściwości medyczne grzybów – PNŚ
pixlr

Właściwości medyczne grzybów – PNŚ

Opowiadałam ostatnio w „Pytanie na Śniadanie” (tutaj: https://pytanienasniadanie.tvp.pl/38687916/grzyby-o-wlasciwosciach-medycznych ) o właściwościach medycznych grzybów. Jak zwykle jest trochę za mało czasu aby opowiedzieć wszystko, co się chciało, dlatego postanowiłam napisać Wam trochę informacji :

pixlr

Grzyby – kiedyś potocznie zaliczane do roślin, ale stanowią zupełnie odrębne królestwo. Są niskokaloryczne, np.:

Grzyby shiitake 34 kcal; 4,3 g węglowodanów; 2,2 g białka; 0,5 tłuszczu; 2,5 g błonnika

Pieczarka 21 kcal; 0,6 g węglowodanów; 2,7 g białka; 0,4 tłuszczu; 2 g błonnika

Boczniaki 33 kcal; 3,8 g węglowodanów; 3,3 g białka; 0,4 tłuszczu; 2,3 g błonnika

Zawierają witaminy z grupy B – B2, B3, B5, selen, chitynę, hemicelulozy, betaglukany – błonnik o działaniu leczniczym – obniżają poziom cholesterolu LDL, stężenie glukozy oraz ciśnienie tętnicze, wspomagają układ immunologiczny. Zawartość w suszonych borowikach szlachetnych wynosi ok. 0,4–0,6% suchej masy, boczniaki na 100 g zawierają ok 400 mg betaglukanów (1).

Działanie prozdrowotne mają na nas różnego rodzaju glikoproteiny oraz polisacharydy, triterpeny, betaglukany czy fenole.

  1. Działanie przeciwnowotworowe mają między innymi boczniaki, pieczarki, reishi, shiitake, chaga, kordyceps, podgrzybki, maślaki. Działanie przeciwnowotworowe odbywa się poprzez różne mechanizmy antynowotworowe. Na przykład niektóre hamują angiogenezę (czyli powstawanie nowych naczyń krwionośnych odżywiających nowotwór), hamują mnożenie się komórek nowotworowych lub zwiększają ich apoptozę (śmierć) czy zapobiegają mutacjom DNA (2).

  2. Działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne – grzyby zawierają dużo związków o właściwościach przeciwzapalnych, między innymi polisacharydy, związki fenolowe, indole, mykosteroidy, kwasy tłuszczowe, karotenoidy i witaminy (3).

  3. Działanie ochronne na układ krwionośny – grzyby zawierają aktywne związki, które wpływają na stężenie LDL, cholesterolu całkowitego, trójglicerydów, homocysteiny czy ciśnienie tętnicze krwi, m.in. erytadenina, związki fenolowe, sterole (takie jak ergosterol), chitozan, triterpeny (4,5).  

  4. Działanie przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowe – na przykład grzyby reishi hamują rozwój niektórych bakterii, np. gronkowca złocistego oraz wirusów np. herpes (6, 7, 8).   

  5. Działanie przeciwcukrzycowo – niektóre grzyby działają hipoglikemizująco, czyli obniżają stężenie glukozy we krwi, głównie przez działanie betaklukanów, polisacharydów i triterpenów m.in. reishi czy maitake (9, 10).

  6. Działanie hepatoprotekcyjne – ochronnie na wątrobowe hepatocyty m.in. reishi i boczniaki (11). 

  7. Zawierają również witaminę D2, która podlega podobnym przemianom w organizmie jak witamina D3.

A teraz dokładniej na temat paru grzybów:

reishi – pochodzi z Azji. Obniża stężenie glukozy we krwi, działa hepatoprotekcyjne, przeciwbakteryjnie (e. coli, gronkowiec złocisty), działa immunomodulująco (zwiększa namnażanie się limfocytów T i B, komórek NK, zwiększa aktywność makrofagów), ale również przeciwalergicznie, przeciwnowotworowo, przeciwzapalnie,  antyoksydacyjne (12).

shiitake – również wspierają odporność, obniżają stan zapalny (CRP (13) ), działanie przeciwnowotworowe, obniżają stężenie LDL. Ekstrakt z grzybów zmniejsza ilość bakterii wywołujących stan zapalny dziąseł, ale w porównaniu z popularnymi antyseptykami nie zabija bakterii pozytywnych, tylko bakterie patogenne (14). 

maitake – rośnie też w Polsce, ale jest pod ochroną, jest to grzyb pasożytniczy. Reguluje ciśnienie krwi, poziom glukozy, cholesterolu, działanie przeciwzapalnie, immunomodulujące, hepatoprotekcyjnie (15).

chaga – rośnie na północnej półkuli, również pasożyt, w Polsce uznawany za niejadalny. Działanie przeciwnowotworowe (16, 17) , antyoksydacyjne, przeciwzapalne, przecwiwirusowo przeciwko wirusowi zapalenia wątroby typu C (18). 

boczniaki – działanie przeciwnowotworowe lektyn w nich zawartych. Hamuje proliferację komórek raka piersi (19, 20) , działanie przeciwzapalne, obniżające cholesterol (21). 

Chciałabym jednak zauważyć, że większość badań była prowadzona in vitro (czyli poza organizmem) oraz na zwierzętach, więc to nie do końca jest tak, że jak teraz będziemy jeść bardzo dużo grzybów czy suplementów, wyciągów z tych grzybów, to nagle wyleczymy infekcje, raka czy alergię :)

 Źródła:
 1. Katarzyna Sitarska. Grzyby dziko rosnące – wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne. „Journal of NutriLife”. 142, 2014-03-02. ISSN 2300-8938
 2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22582152 
3.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29146352
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20550954 
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1193547/ 
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29105633 
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24940906
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1193547/
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1193547/
10.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5437617/
11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1193547/
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92757/ 
13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25866155
14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21966183
15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28366857
16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4946216/
17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4946216/
18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22462058
19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19020765
20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1193547/
21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3163637/


Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


Copyrights © 2014 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.