20180216_123004

Kolory warzyw i owoców – czy świadczą o różnych właściwościach?

W programie „Pytanie na Śniadanie” starałam się odpowiedzieć na pytanie czy różne kolory warzyw i owoców mogą świadczyć o ich różnych właściwościach. Link do materiału znajduje się tutaj: https://pytanienasniadanie.tvp.pl/35654041/kolor-warzyw-i-owocow-a-ich-wartosci-odzywcze
 
20180216_123004
 
BIAŁE
- W 10 letnim badaniu, opublikowanym w magazynie STROKE okazało się, że białe owoce i warzywa (np. gruszki, jabłka, por, kalafior) najbardziej ze wszystkich innych kolorów zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału – aż o 9%.
- Allicyna w cebuli, czosnku ma działanie wspierające układ immunologiczny, działają przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo, ale też obniża poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze.
 
CIEMNOCZERWONE, FIOLETOWE, NIEBIESKIE
- zawierają duże ilości antyoksydantów zwanych flawonoidami. Np. jagody, wiśnie, czerwona kapusta zawierają antocyjany (z grupy flawonoidów), które dezaktywnują wolne rodniki, które niszczą nasze komórki, nasze DNA, pomagają w chorobach zapalnych, gdzie powstaje dużo wolnych rodników, np. w nowotworach, miażdżycy,chorobie wieńcowej, RZS). Antocyjany służą również jako barwnik E163. W winie, głównie czerwonym oraz w winogronach znajduje się resweratrol (przeciwnowotworowo, przeciwcukrzycowo, prewencyjnie na choroby sercowo-naczyniowe (klik, klik)
 
ŻÓŁTE, CZERWONE, POMARAŃCZOWE
- karotenoidy – prekursory witaminy A – ważna dla układu immunologicznego, nie da się przedawkować (generalnie) – przeciwutleniacz, składnik błon komórkowych – czyli każdych komórek, ważne dla skóry, chroni przed chorobą parkinsona
- likopen (pomidor, grejpfrut, dzika róża) – należy do karotenoidów – zmniejsza ryzyko nowotworów, ale też zawału serca, rak prostaty (obniżenie zachorowania nawet o 35% – jedzenie 10 pomidorów tygodniowo), rak piersi, choroby wieńcowej, przeciwdziała miażdżycy oraz zmniejsza agregację (sklejanie się) płytek krwi – miażdżyca, skrzepy. Lepiej wchłania się z tłuszczem po podgrzaniu
- luteina i zeaksantyna – w marchwi, pomidorach, papryce, kukurydzy – występują w siatkówce oka, potrzebne dla  prawidłowego funkcjonowania wzroku (niszczą wolne rodniki). Ale sa też np w szpinaku czy brokułach
- wit C
 
ZIELONE
- chlorofil wspomaga wątrobową detoksykację np. z aflatoksyn (są to mykotoksyny występujące w grzybach, niszczą DNA, działają rakotwórczo), chlorofil zwiększa eliminację mykotoksyn. 
- witamina K1 niezbędna dla krzepnięcia krwi
- zawierają też luteinę i zeaksantynę (brokuły, szpinak) – wzrok 
 
Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21921279
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4103721/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3460232/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26997718
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3850026/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5331551/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3942711/
http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-K
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21261638
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26706021
 


Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


Copyrights © 2014 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.