Warning: Declaration of WP_SimplePie_Blog_Item::get_id() should be compatible with SimplePie_Item::get_id($hash = false) in /wp-content/plugins/blogger-importer/blogger-importer-blogitem.php on line 110

Warning: Declaration of WP_SimplePie_Blog_Item::get_links($linktypes) should be compatible with SimplePie_Item::get_links($rel = 'alternate') in /wp-content/plugins/blogger-importer/blogger-importer-blogitem.php on line 119

Warning: Declaration of Blogger_Import_List_Table::prepare_items($blogs, $JSInit) should be compatible with WP_List_Table::prepare_items() in /wp-content/plugins/blogger-importer/blogger-importer-table.php on line 31
Dieta i Fitness – Ewa, dietetyk, dietcoach pisze o zdrowym żywieniu, ciekawostkach dietetycznych, aktywności fizycznej. / Kasza gryczana – palona, prażona czy może niepalona? Która lepsza?
kasza

Kasza gryczana – palona, prażona czy może niepalona? Która lepsza?

Sporo podopiecznych zadaje mi pytanie „która kasza jest zdrowsza, palona, prażona, niepalona?”. W końcu aby rozwiać wątpliwości postanowiłam o tym napisać :)

 

kasza

 

Po pierwsze kasza gryczana palona i prażona znaczy to samo – jest ona poddana obróbce cieplnej. Niepalona czy nieprażona analogicznie -jest jedynie suszona, nie poddawana obróbce cieplnej.

Smakowo – kasza gryczana prażona zawdzięcza swój smak i aromat prażeniu, jest bardziej gorzka, z tak jakby „palonym” aromatem. Kasza niepalona natomiast jest delikatniejsza w smaku, pozbawiona tej goryczki. Jak dla mnie – lepsza w smaku.

 

A jak co ze składnikami?

Kasza zawiera sporo:

- białka -ok 13-17 g na 100 g suchego produktu, lepiej przyswajalnego niż ze zbóż. Strawność tych białek porównuje się z białkami roślin strączkowych (klik)

- błonnika – ok 12-16 g/100 g produktu – porównywalnie ryż brązowy ma tylko 7 g błonnika

- magnezu -220 mg/100 g – to więcej niż gorzka czekolada, która ma ok 160 mg na 100 g (mleczna tylko 90 mg) ma dużo mniej kalorii :) )

- aminokwasy egzogenne (takie, których nasz organizm nie wytwarza) – lizynę (970 mg, poprawia wchłanianie wapnia i polepsza odporność) i tryptofan (280mg, potrzebny m.in. do produkcji serotoniny), więcej niż inne kasze i ryże

Którą wybrać?

Kasza niepalona ma więcej składników odżywczych (witaminy i minerały), ponieważ nie została poddana wysokiej temperaturze. Obie odmiany nie zawierają glutenu.



Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


  • Marta Wypychowska

    Polecam zdrowe muffinki z mąki gryczanej , przepis znajdziecie na http://www.zdrowazywnosc24.pl

  • Konpack

    UWAGA – Prażona a palona to nie to samo!
    niepalona (potocznie biała kasza) ma kolor lekko wpadający w zieleń.
    palona – jest jasnobrązowa
    prażona – jest ciemnobrązowa
    Przy prażonej cały proces prażenia trwa znacznie dłużej przez co jest ona ciemniejsza od palonej i ma bardziej intensywny smak i aromat.
    Pozdrawiam

    • http://www.dietaifitness.pl/ Ewa Trusewicz

      o proszę, nawet nie wiedziałam :) Dziękuję i pozdrawiam

Copyrights © 2014 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.